Ярмольчук Олена Георгіївна

Міністерство освіти і науки України Головне управління освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації Лубенський професійний ліцей Урок заради життя, у формі виховної бесіди на тему: „ВІЛ і СНІД” Підготувала: Практичний психолог Лубенського професійного ліцею Васюк В.А. Лубни 2010 Урок заради життя Мета: у доступній формі ознайомити учнів з проблемою ВІЛ/СНІД;сприяти розумінню, що СНІД – це проблема кожної людини зокрема і всього людства загалом; надати інформацію про елементарні правила безпеки та шляхи запобігання ВІЛ – інфекції; розвивати вміння приймати самостійні рішення у різних життєвих ситуаціях. 1.Привітання  привітайтесь один з одним так, ніби ви є учнями 11 класу;  привітайтесь один з одним так, ніби вам – 1,5 року;  привітайтесь один з одним так, ніби ви дорослі, поважні особи;  ніби ви службовці;  ніби ви літні люди;  ніби ви казкові персонажі;  привітайтесь так, як ви вітаєтесь найчастіше. 2. ВІЛ/СНІД Психолог записує на великих плакатах слова ВІЛ і СНІД. -Чи чули ви колись такі слова? Чи знаєте, що вони означають? Учасники підходять до плакату і навколо слів пишуть або малюють те, що вони знають про ВІЛ/СНІД (5 хв). (Можливо, що буде багато вигаданої інформації про ВІЛ, тому бажано зауважити, що сьогодні відбудеться урок достовірної правдивої інформації про ВІЛ. Кожен учасник дізнається, що таке ВІЛ і СНІД, як Віл потрапляє до організму людини і яку шкоду йому наносить, що робити, аби уникнути ВІЛ-інфікування.) 3. Розповідь-комікс у малюнках Психолог об’єднує дітей у 2-3 однакові за кількістю групи, роздаючи учасникам кружечки, наприклад, зеленого, жовтого, червоного кольору. Об’єднання у групи відбувається за кольором: група зелених, жовтих і червоних. Кожна група отримує невеличкі аркуші (20-25 шт.) і кольорові олівці. Психолог зачитує текст 1 раз ( учні уважно слухають розповідь, намагаючись запам’ятати основних персонажів, які зустрічаються у тексті). Дуже небезпечний та підступний вірус на ім’я ВІЛ вирішив панувати на землі. Він розробив підступний план – створити цілу армію вірусів і захопити як можна більше людських організмів. Вірус ВІЛ шукає шляхи проникнення в людський організм. Сховавшись у шприці, викинутому людиною, в організмі якої вже є вірус ВІЛ, він чекає слушного моменту: „Все одно, хто підніме цей шприц – прибиральник або дитина, яка вирішила погратися в лікаря, але якщо ним вколотися…” Так і сталося: підійшла людина (скільки їй років – невідомо), підняла шприц і ненавмисно вкололася ним. І ВІЛ, який жив у залишках крові, що була на шприці, зразу ж потрапив у кровоносні судини людини. Отже, ВІЛ блукає кровоносними судинами. Він шукає помічника для того, щоб здійснити свої підступні наміри. Але раптом його побачили антитіла. Антитіла – це воїни імунної системи організму, системи, яка захищає людину від різних хвороб, а самі антитіла борються з інфекціями, що потрапляють до організму людини. Антитіла знають, що вірус ВІЛ дуже небезпечний для організму, який вони охороняють. Антитіла захоплюють ВІЛа … і ведуть його до імунної системи, щоб знищити. Дорогою ВІЛ бачив Т-лімфоцит – добру кров’яну клітину, яка теж є помічником організму і подумав: „Ось хто стане моїм помічником”. ВІЛ, набравшись хоробрості, знищує антитіла і проникає у добру клітину Т-лімфоцит: ”Не бійся люб’язний Т-лімфоците, тобі не буде боляче, майже не буде…” І Т-лімфоцит починає змінюватись… Добра кров’яна клітина перетворюється на могутнього помічника ВІЛ. Під керівництвом підступного ВІЛа перетворений Т-лімфоцит починає виробляти маленькі копії ВІЛа. Кількість вірусів – копій ВІЛа – в крові більшає, вони зростають, збираючись у могутнє військо. Для того, щоб набиратися сили, вони розпочинають своє полювання на інші клітини. Деякі з них перетворюють захоплені клітини на „сейфи” і ховаються в них про всяк випадок, щоб їх не знайшли ліки. Копій ВІЛа стає так багато, що вони перетворюються на велике могутнє військо і розпочинають штурм імунної системи організму людини. А інфікована людина навіть не здогадується про це. Упродовж довгого часу йде запекла боротьба ворогуючих сторін – воїни імунної системи – антитіла – борються з військом ВІЛа. Минає декілька років. Виснажені антитіла гинуть у вирішальній битві… Імунну систему ВІЛ бере у полон. Страждають різні органи людини – серце, легені, печінка, нирки. Різні важкі хвороби розвиваються в організмі людини. Починаються довгі дні хвороби, яка називається СНІД… (Даний текст взятий з журналу коміксів для дітей Незалежного дитячого медіа-центру „Голос дитини”.) Якщо потрібно, прочитайте текст ще раз. Психолог зачитує текст 1-2 р., учасники у групах під час читання мовчки роблять замальовки до тексту, зображуючи персонажів та всі їхні дії. Увага! У групі учасники працюють, взаємодіючи один з одним. Тому бажано, щоб учасники домовились про знак (оплеск у долоні або щось інше), яким вони будуть повідомляти про те, який саме фрагмент хто з них малює, наприклад, ВІЛа, коли він тільки потрапив в організм. Вправа проходить у досить швидкому темпі. На папері учні схематично відтворюють те, про що йшлося у розповіді. Відтворюємо розповідь за малюнками. Психолог промовляє речення за реченням, а групи пропонують свої малюнки до кожного речення, відтворюючи зміст розповіді. Наприклад: „Дуже небезпечний та підступний вірус на ім’я ВІЛ вирішив панувати на Землі.” До цього речення можна намалювати вірус, Землю, відобразити символічно слово „панувати” і тощо. За малюнками учні самі розповідають історію про ВІЛ та пропонують назву до цієї історії. Обговорення  Що вам найбільше сподобалось робити під час вправи?  Що нового ви дізналися про ВІЛ?  Яким чином ВІЛ потрапив в організм людини?  Які висновки ви можете зробити щодо шляхів передачі ВІЛ людині? Як людина може захистити себе від ВІЛ? Сьогодні не існує ліків від ВІЛ/СНІДу, але багато вчених і лікарів всього світу працюють над створенням таких ліків. А наша основна зброя проти ВІЛ – це знання та власна відповідальність. 4. Це важливо знати Учасники сидять у колі. - Використайте отриману інформацію з попередньої вправи і дайте відповідь на запитання: „Як передається ВІЛ?” Психолог записує на великому аркуші: Шляхи передачі ВІЛ 1. Через кров та інші рідини організму при:  використанні вживаних шприців,  користуванні не стерилізованими інструментами (голки для проколювання вух, леза для гоління, інструменти для манікюру) 2. Через незахищені статеві стосунки між людьми. 3. Може передаватися від ВІЛ-позитивної матері дитині. - Знаючи про шляхи передачі ВІЛ, які елементарні правила безпеки ми можемо для себе визначити? Психолог разом з дітьми формулює і записує правила безпеки на великому плакаті, який розміщує поряд з першим. Правила безпеки  Уникай дотику шприців, які вже були використані будь-ким: якщо ти випадково вколовся знайденим шприцом, негайно повідом про це дорослих.  Уникай усяких контактів з чужою кров’ю: у разі, якщо це все-таки трапилось, добре промий шкіру стічною водою та негайно повідом про це дорослих.  Усі ранки та подряпини змасти йодом або зеленкою. Психолог кожному учасникові може роздати друковані листівки щодо шляхів передачі ВІЛ та правил безпеки. Або учасники можуть самостійно виготовити листівки у цікавій формі та з цікавим оформленням. 5. Кордони Психолог у протилежних кінцях приміщення розташовує плакати зі словами „ТАК” і „НІ”. Якщо учасники погоджуються з твердженнями, вони підходять до плакату „ТАК”, якщо не погоджуються – до „НІ”. Психолог під час вправи запитує учасників, чому вони вибрали саме таку відповідь. Обговорюючи запитання, учасники доходять спільної думки. ВІЛ передається через: • рукостискання; • спільне з ВІЛ-позитивним користування верхнім одягом, білизною, милом, рушником, мочалкою; • через переливання крові; • через обійми з ВІЛ-позитивним; • через чхання і кашель; • при користуванні спільними ванною, туалетом, сауною, басейном; • через спільне з ВІЛ-позитивним користування голками та шприцами для ін’єкцій; • від домашніх тварин; • через посуд та їжу; • через спільні не стерилізовані інструменти для проколювання вух, манікюру, нанесення татуювання; • через укуси комарів та інших комах; • від ВІЛ-позитивної матері до дитини: під час вагітності, пологів, годування материнським молоком (за умов своєчасного виявлення і лікування ризик становить 1-5%); • через поцілунки; • при перебуванні в одному приміщенні; • при сидінні за однією партою та користуванні спільними предметами; • якщо хтось є ВІЛ-позитивним, може, навіть твій друг, і ти дотримуєшся простих правил безпеки. • при сексуальному контакті з ВІЛ-інфікованою людиною („ТАК” – усі виділені фрази.) - Який ви можете зробити висновок? Можливий висновок Якщо твій друг ВІЛ-позитивний, це не є перешкодою для справжньої дружби!!! ВІЛ не передається у побуті! 6. Підсумки Якщо зустріч була для тебе корисною, зроби позначку під сонечком. Якщо було дещо корисне – хмарка + сонечко. Якщо не було нічого корисного – дощова хмарка.